Ik lever altijd en in elke casus maatwerk, want niemand is (gelukkig) hetzelfde! Ook als twee kinderen dezelfde diagnose hebben, is er vaak een wereld van verschil. Een kind met autisme kan bijvoorbeeld zowel druk en aanwezig zijn als stil en teruggetrokken.

Ik kan putten vanuit mijn grote ervaringen in de zorg en het onderwijs. En daardoor kan ik mijn “gereedschap” flexibel inzetten en maatwerk leveren. Zo is het mogelijk om bij het ene kind door gesprekstechnieken verder te komen en bij het andere kind juist door creatieve opdrachten te doen. Het ene kind vindt het heerlijk om aan tafel te praten en b.v. opdrachtjes en spelletjes te doen. Het andere kind wil juist met de handen bezig zijn of actief zijn in de buitenlucht.

Soms bereik ik veel met cognitieve gedragsverandering en soms juist meer met een b.v. tafelopstelling of een creatieve opdracht. Ik kan juist inzetten op wat we zien, b.v. boosheid of verdriet. Maar ik kan ook inzetten op een minder zichtbare laag, b.v. onzekerheid, faalangst, verdriet, de school, vrienden, de sportclub of de thuissituatie. Dit is in elke casus anders en “de klik” is daarbij erg belangrijk en bepalend.

Ook de motivatie om te groeien is bij iedereen anders, dit kan een casus maken en breken. Ik probeer zoveel mogelijk de intrinsieke motivatie te stimuleren. De rode draad is voor mij het tempo, dat bepaalt het kind zelf. Want forceren in dit soort gevallen, werkt alleen maar averechts. Als het kind zich veilig voelt, zal het meer open staan voor tips en adviezen en zal het meer vertellen over wat hem/haar dwars zit.

Alles gaat in overleg met het kind, school en/of ouders. En ik stuur wekelijks een logboek waar de werkzaamheden en de voortgang in beschreven staan.

Na een korte omschrijving van de uitdaging op onze school pikte Robbie de uitwerking snel en adequaat op

Schoolleider BS Hubertus